Alla inlägg den 20 januari 2017

Av anette stigsdotter - 20 januari 2017 13:47

Läste någonstans att man kunde färga med kryddan Sumak.

Snabb som jag är åkte jag direkt till min närmaste arabiska butik och köpte en påse.

 

Två bad satte jag till, ett där lakansväven är obetad och det andra betade jag tyget med alun. 

Kryddan koktes upp med 1 liter vatten och hälldes sen i burkar där jag lagt tygpaketen.    Burkarna har nu stått i köksfönstret över elementet i elva dagar och idag kunde jag inte hia mig längre.

Nedan ser ni resultaten. Det vänstra tyget är det obetade och det högra det som betats med alun. Båda burkarna luktade fortfarande fräscht när jag öppnade dem. Men i burken med alun hade tyget fått en hinna av mögel som lätt sköljdes bort. 

Färgen blev inte alls den mustiga bruna som jag trodde utan en ganska mesig beige. Men kan ju bli en rolig bas att jobba vidare med sen i framtida färgbad.

Dum som jag var lade jag inte ned en bit ullgarn. Kanske hade blivit mustigare färg?

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards